Verre reizen - Reisverslag uit Varmahlíð, IJsland van Melissa Zoon - WaarBenJij.nu Verre reizen - Reisverslag uit Varmahlíð, IJsland van Melissa Zoon - WaarBenJij.nu

Verre reizen

Door: Melissa

Blijf op de hoogte en volg Melissa

27 Februari 2018 | IJsland, Varmahlíð

De wekker ging iets eerder vandaag maar we hadden dan ook een drukke dag voor de boeg. Na het genieten van een klein ontbijt buffet waren we onderweg. Onze koffers waren ondertussen zeker in Ijsland dus iemand van het guesthouse ging ze voor ons ophalen terwijl wij weg zijn de hele dag. Eerste stop Kodafoss. Het was iets minder dan een uur en drie kwartier rijden en we zijn daar ongeveer drie kwartier geweest voor we weer weg waren. Met een natte kont voor de beste foto's. We moesten namelijk een padje af wat nogal glad was en toen ging ik glijden.

Nu rijden we weer door de bergen van Ijsland. En het doet mij een beetje denken aan de fjorden in Noorwegen. Blauwe lucht, “groene" gras en blauwe meren. Prachtig om doorheen te rijden.
Ondertussen was het alweer bijna lunchtijd dus zijn we weer een stukje doorgereden en boven aan de berg gestopt. Je kon prachtig over het meer kijken vanaf hier. We waren ondertussen in Myvatn aangekomen. Dit guesthouse heeft voorgepakte lunch mee, drinken en koekjes. Daar boven in de wind hebben we genoten van een broodjes tonijn en een met kaas en komkommer en een pakje Jus d'Orange.

Daarna zijn we doorgereden naar Dettifoss en Selfoss. Twee watervallen waar de weg ernaartoe maar een paar dagen per winter open is. Het is dus enorme mazzel dat wij erheen konden. Beide waren prachtig om te zien. Bij de Selfoss zijn we super dichtbij gelopen en toen zakte in door de sneeuw met mijn voet in een pas water waardoor mijn hele rechter onderbeen nat was. Weer natte sokken.

Op de terugweg zijn we even gestopt bij een geothermisch veld. De zwavellucht maakte het een onaangename beleving in het begin maar het was wel mooi. Want de aarde en stenen waren op verschillende plaatsen verkleurd door de stoom en zwavel. Ondertussen was het duidelijk geworden dat 7 van de 8 koffers terecht waren en onderweg naar het guesthouse. Waar de laatste is weten we niet en ik heb de mijne in ieder geval terug.

We zijn nog even snel ben een lavagrot/veldje gestopt voor een paar foto’s voor we echt richting huis gingen. We konden naar beneden klimmen in de grot maar je zag eigenlijk niks wat een beetje jammer was.

Oh we zijn nog een keer bij de kodafoss gestopt maar dan aan de andere kant om daar ook nog een aantal foto’s te maken voor we echt naar huis gingen want we hadden nog wel even te rijden.

Het laatste stuk rijden we dan ook weer in het donker naar de guesthouse. Tussen de bergen over de hobbelende weggetjes.

Na weer een heerlijk dinner was het tijd om koffers te knuffelen. Ze waren eindelijk binnen in het guesthouse op 1 koffer na. We zijn nog steeds 1 koffer kwijt. Maar zeven van ons hebben in ieder geval genoeg spul voor de aankomende 4 dagen.

We hebben weer 2 rondjes 30 seconds gedaan voor de meeste weer richting bed gingen. Toen was er nog een ding met een hondje dat ineens aankwam lopen. Dat was gelukkig snel opgelost.

• 28 Februari 2018 - 06:28

William:

Gelukkig zijn je spullen terecht.
    Wat een prachtige foto’s op internet van die watervallen, vooral die ene die de grond in gaat.
    Echt gaaf!
    Geniet ze verder.
    Grt Pa en Ma

• 28 Februari 2018 - 18:25

Ger Zoon:

Hoi Melissa,
    Geweldige belevenissen en indrukwekkende natuur.
    Geniet er maar van want het is zo voorbij.
    Fijn dat je bagage is aan gekomen,zodat je je daar geen zorgen meer hoeft te maken.
    Groeten
    Opa en Oma.